Του Φάνη Ζουρόπουλου
49 χρόνια συμπληρώθηκαν στις 15 Ιανουαρίου από την συντριβή στην κορυφογραμμή «Νεραϊδόρραχη» του Χελμού (15-1-1966) ενός Αμερικανικού αεροπλάνου Ντακότα (Douglas C-47USΑD) στο οποίο επέβαιναν 10 άτομα (9 Αμερικάνοι αξιωματικοί και 1 Ιταλός), από τους οποίους 4 διασώθηκαν και την επομένη περισυνελέγησαν από Αμερικανικό ελικόπτερο, πριν προσεγγίσει τη περιοχή συνεργείο διάσωσης που είχε ξεκινήσει από τα Ανω Σουδενά και αποτελείτο από χωροφύλακες, άνδρες των ΤΕΑ, τμήματα χιονοδρόμων από το ΚΕΤΕΣ Πάτρας και χωρικούς από την περιοχή.
Η πορεία προς το σημείο της συντριβής έγινε με μεγάλη δυσκολία λόγω του ότι η περιοχή καλυπτόταν από χιόνι ύψους 1,5-2 μέτρα (υψόμετρο 2.100 μ.) και το κρύο ήταν δριμύτατο... Από τους 10 αξιωματικούς οι 4 Αμερικάνοι βγήκαν ζωντανοί από τα συντρίμμια και εντοπίστηκαν από αεροπλάνα που ξεκινώντας από τις Αμερικανικές βάσεις Ελληνικού, Ελευσίνας και Αράξου πέταξαν πάνω από τις χιονισμένες κορυφογραμμές του Χελμού, αλλά και του Κορινθιακού κόλπου, μια και το αεροσκάφος είχε χάσει επαφή με τον πύργο ελέγχου και είχε εξαφανισθεί από τα ραντάρ...
Αμέσως μόλις εντοπίστηκαν οι 4 διασωθέντες που είχαν κατορθώσει να ανέβουν στην κορυφή «Κοκκινόχωμα», κοντά στο καταφύγιο του ορειβατικού, σηκώθηκε το ελικόπτερο το οποίο κατόρθωσε να προσγειωθεί, μέσα στο χιόνι και τους παρέλαβε. Οι τρεις ελαφρά τραυματισμένοι και ο ένας σοβαρά, μεταφέρθηκαν στο αεροπλανοφόρο «Φέρεστολ» που έφθασε στο Ιόνιο από την βάση της Νάπολης και έκτοτε εξαφανίστηκαν χωρίς να δοθούν στη δημοσιότητα τα ονόματά τους... Καμία επίσης ανακοίνωση για το δρομολόγιο του αεροπλάνου δεν δόθηκε στην δημοσιότητα, ούτε ποια ήταν η αποστολή του και τι μετέφερε.
Το συνεργείο διάσωσης που έφθασε στο σημείο της συντριβής, βρήκε μόνο συντρίμμια σκορπισμένα σε μεγάλη ακτίνα και τα πτώματα των υπολοίπων διαμελισμένα. Η άτρακτος του αεροπλάνου βρίσκεται ακόμα στην περιοχή και αποτελεί ...αξιοθέατο για τους ορειβάτες.
Κάποιοι ρεπόρτερ της εποχής, κατόρθωσαν να μάθουν κάποια στοιχεία για την αποστολή του αεροπλάνου, σύμφωνα με τα οποία είχε ξεκινήσει από την Μαγιόρκα της Ισπανίας και μετά από στάση στην Αμερικανική βάση της Αθήνας θα κατέληγε στο Ισραήλ. Κανείς δεν μπόρεσε να μάθει τι μετέφερε, ποια ήταν τα ονόματα των αξιωματικών που μετέφερε (οι διασωθέντες δεν μίλησαν ποτέ, μετά την νοσηλεία τους μεταφέρθηκαν στις ΗΠΑ και εξαφανίστηκαν), ενώ ακόμα και οι Ελληνικές Αρχές δεν ενημερώθηκαν ποτέ. Αν λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι το 1966 βρισκόμαστε στην καρδιά του Ψυχρού Πολέμου, στην Ελλάδα είχαμε κυβέρνηση αποστατών, στην παγκόσμια σκηνή επικρατούσε το δίπολο USA - Σοβιετική Ενωση και ο «πόλεμος των κατασκόπων» οργίαζε, τα στεγανά ήσαν καλά φυλασσόμενα και οι πληροφορίες διέρρεαν με το σταγονόμετρο...
Κάποιοι χωρικοί της περιοχής είπαν αργότερα, ότι στην περιοχή έφθασε λίγες ημέρες αργότερα συνεργείο Αμερικανών που μάζεψε κάποια αντικείμενα από τα συντρίμμια και τα πήραν μαζί τους, ενώ τα περισσότερα παρέμειναν εκεί. Σαν αιτία της πτώσης του αεροπλάνου στις πλαγιές του Χελμού, η Αμερικανική αποστολή ανακοίνωσε ότι ήταν η σφοδρή κακοκαιρία και η χιονόπτωση που ανάγκασε τον πιλότο να μην αντιληφθεί την βουνοκορυφή με αποτέλεσμα να προσκρούσει επάνω της και να διαλυθεί. Είναι περίεργο επίσης πως κατόρθωσαν να σωθούν οι 4 αξιωματικοί, ενώ το αεροπλάνο έγινε κομμάτια...
Ακόμα ένα σκοτεινό επεισόδιο μιας σκοτεινής εποχής που έμεινε στο παρασκήνιο, όπως τα περισσότερα που συνέβησαν τότε, ίσως κατόπιν συμφωνίας των εμπλεκομένων μερών...
* Ο Φάνης Ζουρόπουλος είναι τ. πρόεδρος της Ε.Ι.Ε.Τ. και εκτελεστικός πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων (Ε.Ε.Δ.)
BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS