ΕΦΕΤ: Οδηγός για την προστασία και την ομαλή λειτουργία της βιομηχανίας  τροφίμων

Πρόκειται για μια αθόρυβη παραγωγική δραστηριότητα, η οποία επενδύει  συνεχώς στο μέλλον και προάγει την έρευνα και ανάπτυξη στη χώρα μας.

του Αθ. Χ. Παπανδρόπουλου

Γνωρίζετε τα κερδοσκοπικά επενδυτικά ταμεία; Οι ειδήμονες θα απαντήσουν θετικά. Γιατί τον τελευταίο καιρό επενδύουν στη βιομηχανία τροφίμων και σε συγκεκριμένα γεωργικά προϊόντα; Η απάντηση είναι σχετικά απλή. Διότι σε εποχές αβεβαιότητας, η βιομηχανία ειδών διατροφής και ο αγροτικός τομέας αποτελούν σταθερές αξίες. Όσο αυξάνεται ο παγκόσμιος πληθυσμός και όσο εκατομμύρια άνθρωποι βγαίνουν από την ανέχεια, η διατροφή θα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της κατανάλωσης. Το ουσιαστικό δε πρόβλημα θα είναι η επάρκεια της τελευταίας.

Από την άποψη αυτή, η βιομηχανία ειδών διατροφής κατέχει σημαντική θέση. Η δε δραστηριότητα της είναι πολύπλευρη και ζωτική από κοινωνικής και οικολογικής πλευράς, εσχάτως δε και στον τομέα της υγείας.



Με παγκόσμιο τζίρο που πλησιάζει τα 3.000 δισεκατομμύρια δολλάρια, η βιομηχανία τροφίμων σε επίπεδο ερευνών και ανάπτυξης προϊόντων ακολουθεί κατά πόδας τη φαρμακοβιομηχανία. Η ετήσια δαπάνη των ηγετικών επιχειρήσεων για έρευνα και καινοτομία φθάνει το 2,6% του τζίρου τους ποσοστό που μεταφράζεται σε περίπου 10.000 νέα προϊόντα ετησίως, τονίζει ο Βέλγος καθηγητής Κλωντ Λαφουίρ, που χρημάτισε σύμβουλος της Unilever, “Η τεχνολογική επανάσταση είναι θεαματική στον κλάδο ειδών διατροφής και στα εργαστήρια των ερευνητικών κέντρων του κλάδου ήδη αναδύεται η βιομηχανία του μέλλοντος», μας λέει ο οικονομολόγος Ζαν-Πωλ Σουρβέ, συγγραφέας παλαιότερα του βιβλίου «Για μια παγκοσμιοποιημένη γεωργία». Επισημαίνει δε ότι όλο και πιο πολύ η βιομηχανία ειδών διατροφής έχει να αντιμετωπίσει ένα απαιτητικό και δύσκολο κοινό, το οποίο όχι λίγες φορές επηρεάζεται και από κακόβουλα δημοσιεύματα και ατυχείς εκπομπές κατά του κλάδου.

Υπό τις παραπάνω συνθήκες έτσι, κατά τον όμιλο συμβούλων επιχειρήσεων Accenture, αν και η αγροδιατροφική βιομηχανία θεωρείται ότι υιοθετεί τις αλλαγές με πολύ αργούς ρυθμούς συγκριτικά με άλλους κλάδους, αναμένεται να αλλάξει περισσότερο τα επόμενα 10 χρόνια από ό, τι κατά τα τελευταία 50.  Ο επερχόμενος μετασχηματισμός προκαλείται από διάφορους παράγοντες, όπως η κλιματική αλλαγή (π.χ. η υπερθέρμανση του πλανήτη), δημογραφικούς παράγοντες (π.χ. υπερπληθυσμός, γήρανση), τεχνολογικές εξελίξεις (π.χ. νανοτεχνολογία) και από μεταβολές στις προτιμήσεις των καταναλωτών (π.χ. χορτοφαγία).

Είναι προφανές έτσι, ότι στο πεδίο αυτό, η βιωσιμότητα αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα αλλαγής στον κλάδο. Αν  λάβουμε υπόψη μας ότι από 7,6 δισεκατομμύρια ψυχές σήμερα, ο  κόσμος το 2050 θα πλησιάζει τα 10 δισεκατομμύρια, η εξέλιξη αυτή έχει τεράστιο και ποικιλόμορφο βάρος.

Πέρα από την τεράστια ζήτηση στα τρόφιμα που θα κληθεί να καλύψει η βιομηχανία τροφίμων, ένα πρόβλημα που αναδύεται στην επιφάνεια για τις μεγάλες βιομηχανίες, αφορά τη διατήρηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε χαμηλά επίπεδα. Ωστόσο, η αναμενόμενη πληθυσμιακή έκρηξη αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αντιμετώπιση του προβλήματος της σπατάλης τροφίμων. Το ένα τρίτο όλων των τροφίμων που παράγονται ανά τον κόσμο για ανθρώπινη κατανάλωση, καταλήγει στα σκουπίδια, ενώ αυτή η ποσότητα θα ήταν τουλάχιστον αρκετή για να θρέψει δισεκατομμύρια ανθρώπους.

Η περιβαλλοντική βιωσιμότητα σημαίνει στην πράξη ότι μια εταιρεία εφαρμόζει συστήματα για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των δραστηριοτήτων της. Οι καινοτομίες στην αειφορία είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για τη διαμόρφωση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Οι πρωτοβουλίες παραγωγής μηδενικών αποβλήτων, η απαγόρευση της χρήσης καλαμακίων μιας χρήσης και πλαστικών φιαλών νερού και συσκευασιών καφέ μιας χρήσης, αποτελούν μερικά μόνο παραδείγματα πρωτοβουλιών στον κλάδο, που μπορούν να έχουν θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Προς αυτή την κατεύθυνση είναι ιδιαίτερα σημαντικός ο συμβουλευτικός και επιμορφωτικός ρόλος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) στην Ελλάδα, όπως και αυτός συγκεκριμένων επιχειρήσεων, με οδηγό αίσθημα κοινωνικής ευθύνης. Αθόρυβα αλλά αποτελεσματικά, η ελληνική βιομηχανίες ειδών διατροφής κάνει σημαντικά βήματα προόδου, ενίοτε δε πρωτοπορεί σε πρωτοβουλίες και καινοτόμες δραστηριότητες. Ιδιαίτερα δε σήμερα που στη χώρα η πανδημία Covid-19 δημιουργεί πρωτόγνωρες καταναλωτικές τάσεις και άρα υπαγορεύει νέες συμπεριφορές.

Για παράδειγμα, υπάρχουν ήδη πολλές εταιρείες ενδιάμεσοι (aggregators) που αναλαμβάνουν το κομμάτι της παράδοσης του φαγητού. Ο ρυθμός και ο αριθμός των αλλαγών αναμένεται να αυξηθούν, καθώς οι εταιρείες πειραματίζονται με στόχο να αναπτύξουν ικανότητες στο νέο ψηφιακό οικοσύστημα, προσφέροντας μια σειρά υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας στους καταναλωτές, όπως παράδοση ανά πάσα στιγμή και σε οποιοδήποτε μέρος (π.χ. στην εργασία, στο σπίτι). Προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικές, οι επιχειρήσεις της εστίασης δεν έχουν άλλη επιλογή παρά να συμπεριλάβουν την παράδοση στο σπίτι στο χαρτοφυλάκιο των υπηρεσιών τους και να εξασφαλίσουν ότι τα μενού τους είναι προσβάσιμα online.

Τέλος, αρκετοί παραγωγοί καθώς και οι παραγωγοί τροφίμων στηρίζονται όλο και περισσότερο στις άμεσες πωλήσεις σε καταναλωτές (D2C), κυρίως online, μειώνοντας τα παραδοσιακά εμπορικά δίκτυα που περιλαμβάνουν ενδιάμεσους, χονδρεμπόρους και λιανοπωλητές.

Συνοψίζοντας, η βιομηχανία τροφίμων βρίσκεται στα πρόθυρα επαναστατικών αλλαγών, με τα παραδοσιακά μοντέλα της αγοράς να ψηφιοποιούνται και τις μεθόδους παραγωγής να γίνονται μη βιώσιμες λόγω δύο βασικών παραγόντων:

•    των καταναλωτικών τάσεων οι οποίες ωθούν την παραγωγή προς πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές και 
•    της πρόσφατης παγκόσμιας κρίσης του COVID-19 η οποία ωθεί την παραγωγή ενεργά προς την ψηφιοποίηση έτσι ώστε να περιοριστεί η μετάδοση το ιού.

Οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν άμεσα στα νέα αυτά δεδομένα, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Η καινοτομία πλέον αποτελεί ζήτημα επιβίωσης, μέσα σ’ ένα πλαίσιο αισθήματος υψηλής κοινωνικής ευθύνης.

Το Βήμα της Αιγιάλειας
Author: Το Βήμα της Αιγιάλειας
Ανεξάρτητη eφημεριδα άποψης.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS