Του Φάνη Ζουρόπουλου

Κορμός του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου που παραβιάζεται για μια φορά ακόμα με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, είναι οι διατάξεις της 4ης Συμβάσης της Γενεύης του 1949 «περί προστασίας του άμαχου πληθυσμού εν καιρώ πολέμου», σε συνδυασμό με τρεις ακόμα Συμβάσεις της Γενεύης που αφορούν την βελτίωση της τύχης  των τραυματιών και ασθενών εν καιρώ πολέμου, των ναυαγών και την μεταχείριση αιχμαλώτων πολέμου, που συμπληρώθηκαν με τα ''Πρόσθετα Πρωτόκολλά της Γενεύης'' του 1977. Η Σύμβαση αυτή που στηρίζεται στα συγγράμματα ''Το Δίκαιο των Εθνών'' και το ''Κοινωνικό Συμβόλαιο'' των Vattel και Rousseau, αλλά και στον ιδρυτή του Ερυθρού Σταυρού Ερρίκο Ντυνάν, υποστηρίζει την θεωρία ότι ''ο πόλεμος δεν αποτελεί προσωπική υπόθεση μεταξύ ατόμων, αλλά σχέση μεταξύ κρατών και από την στιγμή που  ο αντίπαλος αφοπλιστεί και παραδοθεί, ουδείς πλέον έχει το δικαίωμα να αφαιρέσει την ζωή του, πολλώ μάλλον  αν είναι άμαχος''...


 
Του Φάνη Ζουρόπουλου

Υπάρχουν κάποιες ρήσεις που έρχονται από τα βάθη των αιώνων και παραμένουν αναμεσά μας, αγέραστες, όχι σαν λόγος του παρελθόντος  αλλά της καθημερινότητας μας. Με αφορμή το Πάσχα που έρχεται, τα Ευαγγέλια  και τα τροπάρια που ψάλλονται Μεγαλοβδομαδιάτικα, θυμήθηκα πολλές από αυτές που αιώνες τώρα χρησιμοποιούμε άφθαρτες ή παραφθαρμένες προσθέτοντας στον καθημερινό μας λόγο μια στάλα ευρυμάθεια:   «μετά Βαΐων και κλάδων», «η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή»,  «οι διυλίζοντες τον κώνωπα, την δε κάμηλον καταπίνοντες», «Το μεν πνεύμα πρόθυμον, η δε σαρξ ασθενής» , «έκαστος εις τα ίδια»,  «πριν αλέκτωρ φωνήσαι τρις», «μετά φανών και λαμπάδων», «Μάχαιραν έδωκας, μάχαιραν θα λάβεις», «δια τον φόβο των Ιουδαίων» , «διαρρηγνύω τα ιμάτιά μου», «Νίπτω τας χείρας μου», «Ήγγικεν η ώρα» , «ο γέγραφα, γέγραφα», «Επί τον τύπον των ήλων», «μη μου άπτου»,  «Ειρήνη υμίν»  κ.α. Στην αρχαιοελληνική γραμματεία υπάρχουν επίσης αρχαΐζουσες στερεοτυπικές αλήθειες που έχουν ενσωματωθεί στον καθημερινό μας λόγο όπως:   «αβρόχοις ποσί», «ειρήσθω εν παρόδω», «μετά λόγου γνώσεως», «Αιδώς Αργείοι!», «Μηδέν Άγαν», «Δρυός πεσούσης πας ανήρ ξυλεύεται», «Ήξεις, αφήξεις ου, εν πολέμω θνήξεις», «Άχθος αρούρης», «λάθε βιώσας», «Τα εν οίκω μη εν δήμω», «ή ταν, ή επί τας»,  «ὁ τρώσας ιάσεται», «ο γέγονε γέγονε», κ.α.


Ο ΦΑΝΗΣ ΖΟΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΣΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΗΣ ΕΡΤ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ...
 

Η Τριπολιτσά, η σφαγή, το πλιάτσικο  και ο ΠτΔ !...
 
Του Φάνη Ζουρόπουλου*

197 χρόνια συμπληρώθηκαν στις 23 Σεπτεμβρίου από την πτώση της Τριπολιτσάς. Πραγματικά, πρόκειται για μεγάλης σημασίας στρατιωτική επιτυχία, 6 μήνες   μάλιστα μετά την έναρξη της επανάστασης.


 
*Γράφει ο Φάνης Ζουρόπουλος

Από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείου της «Εστίας» έχει  κυκλοφορήσει  το βιβλίο του αξέχαστου φίλου Χέρμαν-Φράνκ Μάγερ «Αιματοβαμμένο Εντελβάις.  Η  1η Ορεινή Μεραρχία, το 22ο Ορεινό Σώμα Στρατού και η εγκληματική δράση τους στην Ελλάδα, 1943-1944», σε μετάφραση Γ. Μυλωνόπουλου, δύο τόμοι 650 και 396 σελίδων έκαστος.

Με τον Μάγερ, που χάσαμε πριν κάποια χρόνια σε ένα περίεργο τροχαίο και τυχαίο ατύχημα σε ένα χωριό έξω από το Αμβούργο όταν ένα φορτηγό τον παρέσυρε τη στιγμή που έκανε βόλτα με το ποδήλατό του , συνεργαστήκαμε στην έκδοση του πρώτου βιβλίου του  «Από την Βιέννη στα Καλάβρυτα» την πιο ολοκληρωμένη έρευνα για το έγκλημα των Καλαβρύτων στις 13/12/1943, όπου ο  Μάγιερ χρησιμοποιώντας ένα πολύ πρωτότυπο τρόπο παρακολουθώντας  την πορεία της 117 Μεραρχίας κυνηγών της Βέρμαχτ, υπεύθυνης για τη μαζική δολοφονία  έψαξε σε αρχεία και βιβλιοθήκες, μελέτησε μεγάλο αριθμό γεγονότων  και πήρε συνεντεύξεις από δεκάδες μάρτυρες,  Γερμανούς και Έλληνες φωτίζοντας το σκοτεινό πολιτικό έγκλημα που ονομάζεται «Επιχείρηση Καλάβρυτα»… Σε πολλές φάσεις της έρευνάς του διασταύρωνε τα στοιχεία του με δικά μου ντοκουμέντα προϊόντα της δικής μου έρευνας , στη Γερμανία, στην Αγγλία και στην Ελλάδα. Μια άψογη συνεργασία που διήρκησε αρκετά χρόνια.