Εκτύπωση
Άρθρα - Απόψεις
Εμφανίσεις: 831



Τα φρούτα και τα λαχανικά, λίγο γυμναστική, λίγο κρασί, οι θετικές σκέψεις, και η καλή παρέα αποτελούν κάποια από τα «μυστικά» που περιλαμβάνονται στην «Βίβλο της μακροζωίας» ενός σκανδιναβού γιατρού, που μετά την εκδοτική επιτυχία στη Σουηδία θα μεταφραστεί σε περισσότερες από 20 χώρες



Eυεξία και μακροζωία

Είναι γιατρός στο επάγγελμα με ειδίκευση στη δημόσια υγεία, κατάγεται από τη Σκανδιναβία και, γνωρίζοντας ότι η διάρκεια του ανθρώπινου βίου καθορίζεται κατά 25% από γενετικούς παράγοντες και κατά 75% από τον τρόπο ζωής, αποφάσισε να γράψει ένα βιβλίο πάνω στη μακροζωία. Για τον Μπέρτιλ Μάρκλουντ ο λόγος, συγγραφέα ενός πρωτοποριακού οδηγού για να αισθανόμαστε καλύτερα και, κυρίως, να ζούμε περισσότερο – έως και μια δεκαετία!

Έπειτα την εκδοτική επιτυχία που σημείωσε στη Σουηδία, αυτό το εγχειρίδιο της μακροημέρευσης πρόκειται να μεταφραστεί σε περισσότερες από 20 χώρες, προσφέροντας σε εκατομμύρια αναγνώστες δέκα απλές και συγκεκριμένες συμβουλές για μια καλύτερη και υγιή ζωή. Ο χειρότερος εχθρός μας και κύριος στόχος μας στην καθημερινότητα είναι οι (χρόνιες) φλεγμονές, μια ύπουλη απειλή που αποσυντονίζει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, καθώς το αναγκάζει να βρίσκεται μονίμως σε υπερδιέγερση με αποτέλεσμα να καταλήγει να επιτίθεται σε υγιή κύτταρα του σώματος. Για να την καταπολέμησή τους, ωστόσο, φαίνεται πως αρκούν απλά πράγματα, τα φρούτα και τα λαχανικά, λίγο γυμναστική, λίγο κρασί, οι θετικές σκέψεις, η καλή παρέα.


Να μετράτε τα βήματά σας

Ο στόχος είναι 10-12 χιλιάδες βήματα – έξι με οχτώ χιλιόμετρα – καθημερινά. Αν δεν ξεπερνάνε τις 5 χιλιάδες την ημέρα, αυτό σημαίνει ότι η ζωή σας είναι κατά κύριο λόγο καθιστική. Αν στην εργασία σας είστε αναγκασμένοι να κάθεστε μπροστά από έναν υπολογιστή, τότε θα πρέπει να σηκώνεστε κάθε τρία τέταρτα της ώρας, εκτός και αν μπορείτε να δουλεύετε όρθιοι, όπως συστήνουν πλέον πολλοί ειδικοί. Το ιδανικό, βεβαίως, παραμένει το τρέξιμο ή η γυμναστική, έως και τρεις φορές την εβδομάδα, καθώς αποτελεί γεγονός πως η διαρκής σωματική δραστηριότητα μειώνει τον κίνδυνο εκδήλωσης έως και 40 ασθενειών.

Η συγγνώμη κάνει καλό

Ακούγεται απίστευτο αλλά το άγχος βλάπτει περισσότερο ακόμα και από το τσιγάρο καθώς απελευθερώνει αδρεναλίνη και κορτιζόλη και αυξάνει τις ελεύθερες ρίζες και τις φλεγμονές. Είτε πρόκειται για άγχος πραγματικό, αυτό που οφείλεται σε έγνοιες και σκέψεις και δυσαρέσκειες καθημερινές, είτε για άγχος φανταστικό, για να το ξεπεράσετε συνίσταται να χαλαρώνετε και ν’ αναπνέετε, να συγχωρείτε αλλά και να συγχωρείστε, να έχετε μετρημένες, αν όχι μειωμένες, προσδοκίες. Και ενίοτε να απομονώνεστε.

Στις αγκαλιές του Μορφέα

Ο ύπνος αποτελεί αναμφίβολα την πιο σημαντική πηγή ανάκτησης των ενεργειών μας. Επτά ώρες είναι αρκετές αλλά χωρίς διακοπές και για να συμβαίνει αυτό προτείνεται να κοιμάται και να ξυπνάει κανείς την ίδια ώρα καθημερινά. Και όταν πέφτουμε στο κρεβάτι, τάμπλετ και κινητά θα πρέπει να είναι είτε απενεργοποιημένα είτε να βρίσκονται μακριά μας καθώς όσο περισσότερο το σκοτάδι τόσο καλύτερος ο ύπνος. Όσον αφορά τη σιέστα, ένας υπνάκος μόλις 20 λεπτών μετά το μεσημεριανό μειώνει κατά 40% τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Προσοχή στη καφεΐνη και στο αλκοόλ.



Κάτω από τον ήλιο… για μερικά λεπτά

Ο ήλιος (με μέτρο) είναι σημαντικός γιατί μας προσφέρει τη βιταμίνη D, η οποία ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, συμβάλλει στην αντιμετώπιση των φλεγμονών, μας προστατεύει από διάφορες μορφές καρκίνου, από τη σκλήρυνση, την κατάθλιψη, τις ρευματοπάθειες και την οστεοπόρωση. Και για να λαμβάνουμε καθημερινά την απαραίτητη δόση βιταμίνης D, αρκούν οι εργασίες στον κήπο ή ένας μικρός περίπατος. Ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, 15 – 20 λεπτά δίχως αντηλιακό είναι υπεραρκετά.

Ο άνθρωπος είναι παμφάγος

Τα αντιοξειδωτικά, τα ωμέγα-3 και ωμέγα-6 λιπαρά οξέα, τα τρόφιμα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, οι φυτικές ίνες και τα προβιοτικά ενισχύουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα και αποτρέπουν, ή θεραπεύουν, τις φλεγμονές. Για τα αντιοξειδωτικά συνιστάται η κατανάλωση φρούτων, ειδικά μούρων, ενώ τα ωμέγα-3 και τα ωμέγα-6 εντοπίζονται σε ορισμένους τύπους ψαριών και οστρακοειδών. Όσον αφορά το κρέας, πάντα με μέτρο και κατά προτίμηση λευκό. Για να είμαστε σίγουροι ότι τρεφόμαστε σωστά, θα πρέπει να είμαστε σε θέση να φανταστούμε ένα ουράνιο τόξο μες στο πιάτο μας.

Τέσσερις καφέδες, λίγο κρασί και πολύ νερό

Το ότι το νερό (τουλάχιστον 1,5 λ. την ημέρα) κάνει καλό είναι γνωστό. Αλλά φαίνεται πως καλό στην υγεία μας κάνουν επίσης 3 – 4 φλιτζάνια καφέ την ημέρα καθώς μας προστατεύουν από τα εγκεφαλικά επεισόδια, τον διαβήτη και το Αλτσχάιμερ. Το τσάι εμπεριέχει αντιοξειδωτικά ενώ εξαιρετικό για την υγεία είναι και το λατινοαμερικανικό μάτε. Το κόκκινο κρασί αλλά όχι περισσότερα από 14 ποτήρια την εβδομάδα για τους άνδρες και 9 για τις γυναίκες περιορίζει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη.

Το βάρος… ζήτημα εκατοστών

Η καλή είδηση είναι ότι δεν πρέπει να είμαστε αναγκαστικά αδύνατοι. Αλλά για να μην καταλήξουμε υπέρβαροι θα πρέπει να προσέχουμε τη μέση μας. Στην περίπτωση που τα όποια περιττά κιλά είναι καλά μοιρασμένα δεν υπάρχει ζήτημα. Όταν όμως συσσωρεύονται στην περιφέρεια τότε κάτι δεν πάει καλά. Και για να το διαπιστώσουμε αρκεί να ξαπλώσουμε ανάσκελα και να μετρήσουμε το ύψος από το δάπεδο έως το ύψος του ομφαλού. Το ιδανικό είναι να μην ξεπερνά τα 22εκ. για τους άνδρες και τα 20 εκ. για τις γυναίκες. Για τις δίαιτες προτείνεται η σύντομη νηστεία: καθόλου τροφή από τις 6 το απόγευμα έως τις 12 το μεσημέρι της επόμενης ημέρας.

Προσοχή στη στοματική υγιεινή

Το στόμα συνήθως φιλοξενεί χρόνιες φλεγμονές, προς μεγάλη χαρά των βακτηριδίων που βρίσκουν καταφύγιο στους περιοδοντικούς θύλακες. Σύμφωνα με κάποιες μελέτες, όσοι έχουν υγιή ούλα είναι πιθανό να ζήσουν έως και έξι χρόνια παραπάνω. Όσον αφορά την στοματική υγιεινή, το μόνο που πρέπει να θυμόμαστε είναι ο αριθμός «δύο»: το βούρτσισμα των δοντιών δύο φορές την ημέρα για τουλάχιστον δύο λεπτά με δύο εκατοστά οδοντόκρεμας αποτελεί τη βασική προϋπόθεση για ένα υγιές στόμα.

Να αισιοδοξείτε

Αρκετά με την κατήφεια. Οι αισιόδοξοι άνθρωποι ζουν περισσότερο από τους απαισιόδοξους και σύμφωνα με κάποιες έρευνες, το «περισσότερο» μπορεί να φτάσει και τα επτά χρόνια. Γιατί; Γιατί ο αισιόδοξος αναζητά λύσεις ενώ ο απαισιόδοξος εστιάζει αποκλειστικά στα προβλήματα. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το γέλιο αυξάνει τις ενδορφίνες, τους νευροδιαβιβαστές της χαράς και της ευτυχίας.

 Αγαπάτε αλλήλους

Είναι γνωστό πως ο άνθρωπος είναι ον φύσει κοινωνικό. Η μοναξιά είναι καλή μόνον εάν αποτελεί προσωπική επιλογή αλλά τίποτα δεν είναι περισσότερο καθησυχαστικό από το να αισθανόμαστε ότι είμαστε αγαπητοί στους συγγενείς, τους φίλους και τους συναδέλφους μας. Και γι’ αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αφιερώνουμε χρόνο στην ποιότητα των προσωπικών μας σχέσεων. Άλλωστε, έχει αποδειχτεί, ότι αναρρώνουμε ταχύτερα όταν περιβαλλόμαστε από ανθρώπους που μας αγαπούν. Όποιος ζει μόνος του, από την άλλη πλευρά, έχει περισσότερες πιθανότητες να πεθάνει από εγκεφαλικό ενώ όποιος υποφέρει από μοναξιά διατρέχει διπλάσιο κίνδυνο να πληγεί από τη νόσο Αλτσχάιμερ.

 protagon

Το Βήμα της Αιγιάλειας
Author: Το Βήμα της Αιγιάλειας
Ανεξάρτητη eφημεριδα άποψης.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS